onsdag, september 22, 2004

Kong IS king!

Jag såg om King Kong från 1933 härom dagen. Jag kände att det var tvunget (läs förra inlägget).Visst ser man med dagens kritiska och sofistikerade ögon att många av effekterna är halvtaskiga. Men filmen är fortfarande väldigt bra. Oerhört bra. Man måste beundra O´Brians arbete med specialeffekterna. Utan dem hade nog utveckningen inom filmeffekter stått stilla ganska länge.
-----------------------------------------------
En annan film med ganska taskiga effekter (om man frågar vissa) är Star Wars: A New Hope. Nu har Episod 4-6 boxen släppts i Sverige. Redan som liten grabb (jag var väl 6 år när första filmen kom) gillade jag filmerna. Jag har läst lite om ändringarna man gjort och jag står lite kluven inför detta. Jag hade nog helst sett att man släppt orginalfilmerna fast med bättre bild- och ljudkvalitet. Jag såg specialeditionutgåvorna på bio när de kom och jag kan förstå Lucas vilja att uppdatera och samttidigt förlänga livet på filmerna. Det är ju faktiskt lite samma sak med nyinspelningen av King Kong. Orginalhistorian är så bra att man inte vill röra den men för att få en ny (yngre) publik att se den så uppdaterar man bildspråket och effekterna. Detta ser man ju varje dag i film och TV.

Inga kommentarer: